Fodringsproblemer

11. marts 2010

Alder:
7 mdr.

Fodringsproblemer

Hej Helen,

Jeg har ikke engang fået svar på mit seneste spørgsmål, før et nyt melder sig - og det er endda mit andet barn....hmm..

Vi har hele tiden haft problemer med grøntsagerne, men nu har måltiderne virkelig nærmet sig en krisesituation. Vores yngste sidder bare og græder, når han skal have sin mos, grønt i små stykker, kød eller brød.

Jeg kan godt se hvad der rører sig - han sidder og kigger desperart på vi andre spiser og vil gerne selv. Han har en ekstra ske, får serveret noget af maden i små stykker, har noget at gnave på, får noget af vores mad, fra vores tallerkener, men lige lidt hjælper det. Jeg kender dette problem fra den store, men han var så gammel, at han bare fik mad han selv kunne spise med fingrene i den periode det varede. Ham den lille her, kan slet ikke selv tage noget op fra bordet og i munden. Heller ikke selvom jeg giver ham små stykker mad ...

Annonce

... i hånden. Han vil ha skeen med mad på og selv komme det i munden, men det kan han slet ikke. Og så skrurer han bare endnu mere op for sirenen (er nr. 2 bare altid en rigtig "hyler?).

Han får efterhånden ikke noget til frokost eller aftensmad - kun morgenmaden og frugt om eftermiddagen glider ned. Han får ikke andet. Han ammes så om natten både kl 19, 23, 2 og 4-5. Skal jeg give ham noget han vil spise i denne periode (grød med banan) som natmad?

De kogte grøntsager han får i hånden, spiser han ikke, han kvaser dem bare. Han er bundhysterisk. Jeg er meget i tvivl om jeg bare skal holde på, at maden er som jeg server den, eller om han skal have flere tilbud - han mangler trods alt ikke noget på sidebenene.

Har du eventuelt andre forslag til mad han selv kan spise? Eller skal jeg bare vente på det går over igen? Jeg frygter lidt for hans indtag af grøntsager.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!